Walaupun P Ramlee berkarya dan berlakon pada era 1950-an sehingga awal 1970-an, namun kebanyakan filem-filem beliau boleh dijadikan contoh realistik sepadan dengan realiti yang berlaku dalam masyarakat moden hari ini.
Kuala Lumpur pada
ketika itu masih lagi dalam kategori kampung. Pengangkutan awam masih
terkebelakang, tiada bangunan pencakar langit, tiada televisyen, tiada
handphone, jauh sekali internet. Namun, P Ramlee mempunyai minda
terkehadapan dalam membentuk dan menyampaikan mesej yang berani kepada
masyarakat melalui filem lakonan dan arahan beliau. P Ramlee berani
memaparkan sketsa mengenai kezaliman dan ketidakadilan Sultan atau
pemerintah, ketidakadilan hakim, sikap berat sebelah pihak berkuasa,
ketamakan penguasa atau golongan peniaga, penindasan terhadap golongan
miskin dan banyak lagi.
Filem 'Hang Tuah' mempunyai mesej yang mendalam
mengenai ketaatan rakyat walaupun golongan Istana berlaku tidak adil.
Lawak dalam filem 'Nujum Pak Belalang' memaparkan ada Raja yang sanggup
bertaruh (dalam konteks sekarang berjudi), filem 'Laksamana Do Re Mi'
misalnya memaparkan bagaimana hancurnya kerajaan negara 'Dua Butir'
akibat kezaliman Menteri Fasola, juga bagaimana keuntungan berlipatganda
diraih hasil jualan 'hamba abdi' seperti dalam filem 'Tiga Abdul'.
Sidang bawah Dewan Undangan Negeri Perak yang diadakan di bawah pokok,
ditamsilkan kini seumpama arahan Raja negara 'Dua Butir' kepada memanda
menteri dan laksamana yang kehilangan kuasa akibat kezaliman perampas
kuasa yang tamak.
Hakikatnya, sebahagian besar intipati mesej yang dibawakan oleh P Ramlee dan rakan-rakan karyawan waktu itu, memaparkan realiti yang berlaku dalam masyarakat, negara, pemerintah dan golongan istana. Namun keberanian dan kebenaran mesej yang disampaikan oleh P Ramlee sudah tidak wujud kepada karyawan filem mahupun drama yang ada hari ini.
Hari ini kita tidak
akan dapat melihat ketidakadilan pihak istana, walaupun mungkin ia
benar-benar wujud. Kita tidak akan dapat menyaksikan kezaliman penguasa,
khususnya polis dan kita tidak sesekali akan dihidangkan bagaimana
ketidakadilan undang-undang.
Jika kita menonton filem Hindustan,
karyawan mereka lebih berani, mempunyai minda yang terbuka untuk
memperjuangkan hak rakyat dan mempamer jenayah golongan penguasa.
Malangnya, minda masyarakat hari ini 'dimandomkan' oleh filem dan drama
yang stereotaip. Semuanya pengampu dan pemuji penguasa.
Filem
dan drama kita hanya membawa masyarakat dikhayalkan dengan hiburan
kosong dan menjadi 'pak turut' sahaja. Kemajuan dan teknologi moden
hanya diaplikasikan dalam proses pembikinan filem, bukan kepada
pembentukan minda.
Hakikat ini hanya menjelaskan bahawa minda karyawan
zaman 1950-an hingga 1970-an seperti P Ramlee, jauh lebih matang dan
terkehadapan. Karya-karya P Ramlee juga mempunyai pengaruh yang besar
dalam politik negara, sehingga kebanyakan dialog dan babak dalam
filemnya secara sinikal dan dijadikan bahan perbandingan.
Keberanian
beliau berkarya dengan lawak bersahaja tetapi mempunyai mesej yang
tersirat menyebabkan walaupun sudah 36 tahun meninggal dunia, beliau
tetap dikenang sebagai seorang seniman agung. P Ramlee berani membuka
minda masyarakat Melayu khususnya, pada tahun 1950-an hingga awal
1970-an, namun kebelakangan ini unsur-unsur sebegini sudah semakin
lenyap.
No comments:
Post a Comment